Vår på djurgården!

I söndags tog Alice och jag en lång promenad på djurgården tillsammans med resten av stan. Det känns verkligen att våren är här nu!

alice
rosendal
Rosendals trädgård

kvist
djurgårdskanalen
kanal
bäck
alice
Om ni undrar varför Alice är med på alla mina bilder så är det för att hon bott hos oss i ca 2 veckor!

Inflyttningsfest

Förra lördagen var jag och och Johan i Uppsala på inflyttningsfest hos John och Ida. Det var grymt trevligt med en fantastisk brunch dagen efter!

rubriks kub
Johns samling! Han är ruskigt snabb på att lösa dom också...

inflyttningsfest
Kollade på sista poängdragningen i melodifestivalen

melidifestival
musikquis
Musikquiz

dans
Dans in på småtimmarna

Fredagsmys!

Heelg!!! Underbart! Dessutom med fint väder verkar det som. Ska ut och njuta av att det är ljust, och försöka knäppa mkt kort!
Ikväll lagade jag supergoda nötfärsbiffar med fetaostsås till Johan. Sen kollade vi på Scott Pilgrim vs the world. Sjukt knasig film men bra! En riktigt härlig myskväll helt enkelt. Sen kom Alice "hem" så nu har vi legat och pratat strunt i en nån timme.

Igår kväll var jag och Alice på nåt event på Solo vid norrmalmstorg. Det var kul att spana in alla folks stilar för det var en riktigt galen mix. Nu ska jag sova, trevlig helg!!

camilla och alice
Vi var på Solo med en kompis till Alice som heter Camilla (vänster).

jag och alice
Alice och jag

IRAN!!

Den 26 januari åkte jag och Johan till Iran för att hälsa på våra vänner Alexandra och Joule. Efter att ha tittat fel på flygbiljetten och missat vårat plan med 4 timmar, dealat med Turkish Airways och till slut kommit på ett nytt plan 5500 kr fattigare var på iväg!

Jag har försökt att gallra så mycket jag kunnat bland mina bilder, men ni får ha i åtanke att jag gått från över 2000 bilder till 55.

utsikt

Utsikten från Alexandra och Joules lägenhet i Tehran

pancakes
Vi tog lång sovmorgon. Efter en delicous pancakes-brunch åkte vi upp till en utkiksplats.

utsiktsberg
barn leker
gubbe
solnedgång
Skiddag i Dizin på ca 3100m höjd (rätta mig om jag minns fel). Det var riktigt häftiga berg men tyvärr ganska disigt och uselt pistade backar om man är van med svensk standard. Dessutom fick dom för sig att stänga liftsystemet efter vårat 4:e åk för att det snöade för mycket. Det snöade knappt nånting! Enligt Joule var det för att dom fick en chans att gå hem tidigare.

Bergen
johan
fålla
hus
Bilder på soldater som var med (och antaglien gjorde nåt bra) i kriget sitter på byggander överallt.

shahens hus
farah dibas bibliotek
marknad
Jag och Johan hade en kulturdag. Vi såg Shahens sista palats. Tror det var 7 byggnader i en stor trädgård. Den översta bilden visar hans kontor. Andra bilden visar taket i Farah Dibas privata bibliotek, vilket var riktigt häftigt inrett. Sen gick vi till en marknad och åt konstiga piroger. Vi handlade av killen till vänster så han i båset var inge glad på oss....Efter det skulle vi åkt till södra Tehran och Bazaren. Men då behövde vi tydligen en bil med ett annat "zoon-märke" så det vara bara att åka hem. Ytterst krångligt och tidsödande att ta sig någonstans! Och då har vi ändå en chaufför som tar oss vart vi vill och kan fråga sig fram på farsi.

USA ambassad
USA fd ambassad. Förbjudet att fota så vi var tvungna att smygfota från bilen.

marknad
Jag och Johan

sjalar
nötbutik
Efter ytterligare ett försök att åka ner till stora Bazaren (med rätt bil) visade det sig att det var oroligt i det området. Jag tror det var årsdagen för Khomeinis återkomst eller nåt sånt. Det var iaf bara att byte bil (återigen annan zon...) för att åka upp till en mindre bazar i norr. Jag tyckte dock den verkade oändlig med alla små gränder. Sen åkte vi till en nöt-butik där vi shoppade järnet. Har fortfarande galet mycket nötter hemma!

rondell
Kontraster. Det här var precis brevid en enormt trafikerad rondell som man fick korsa med livet som insats (det var i och för sig livsfarligt att gå över alla gator eftersom dom inte har övergångsställ eller någon form av företräde. Och tro inte att dom saktar in!)

pariserhjul
bergen
utflykt
Pardis (vår chaufför), Johan, Joule och Alexandra
Vi åkte på dagsutflykt till Irans högsta berg. Vi såg det på långt håll men när vi kom dit var det dock så dimmigt att
man inte såg var det var nånstans ens. Men det var en riktigt mysigt utflykt ändå!

nattåg
Johan på nattåget till Esfahan. Vi kom fram vid 6 på morgonen och sov på hotellet några timmar. Sen gick vi till det stora Imam Khomeini-square där den gigantiska bazaren och fantastiska och Jameh Mosqeu ligger.

esfahan
mosque
sal
fönster
arbetare
chador
trådrullar
mattbutik
Vi letade efter en matta hela eftermiddagen men det var för mycket att välja på! Dessutom var alla mattor vi ville ha för dyra. Efter kanske 7 butiker och många koppar te gav vi upp.

byggplats
En mindre mosque vid samma torg.

fåglar
bro
Solnedgång vid en av Esfahans åtskilliga broar

buss
5 timmar buss mot Yasd för att möta upp Joule och Alexandra. Enda västerlänningarna så långt ögat kan nå.

jag
Yasd
Yasd är en gammal ökenstad 70 mil från Tehran. Det var också här vi äntligen hittade våran perfekta fina matta!

yasd
garden
jag och johan
Uppe i ett "Silent Tower" utanför Yasd. Det är höga sandtorn byggda längst upp på klippor där människor från religionen zoroastrian lämnade sina döda förr i tiden för att fåglar skulle äta upp kroparna. Enligt deras religion får man inte begrava eller kremera någon. På bilden nedan ser man en gammal by som låg precis nedanför tornen.

yasd
utanför en mosque
johan populär
En väldigt vanlig syn under vår resa då ALLA ville ha kort på och med Johan =)

on the road
7-8 timmar hem till Tehran igen. Sen packa om väskorna för att åka till flygplatsen 2 timmar senare. Ytterligare 12 timmar senare var vi hemma i Sverige igen. Ganska trötta...

sol
joule och alex
jag och alex
pardis
Pardis med the Prado

gravid
Fina Alexandra ska ha tvillingar!

Det var en fantastiskt resa till ett mycket spännande land. Tyvärr är det också väldigt motsägelesfullt och förtrycket är stort. Men allt som allt har det varit väldigt intressant att få se och framförallt kul att hälsa på Alex och Joule! Tack för att ni stod ut med allt vårt "turistande"! =)

Random pics

fönster
Fina fönster i Linas trapphus. Hon födde förövrigt en liten Cornelia häromdagen. Supergrattis!!

Alice
Vackra Alice är hemma och bor hos oss just nu i väntan på att hennes andrahands-hyresgäst ska flytta ut ur hennes lägenhet. Mysigt!

Rickard
I fredags åt jag och några gamla jobbarkompisar middag hos Rickard. Tacos med godis och vin. Bästa combon!

Imorgon kommer Alexandra hem och ska vara hemma i Sverige i flera månader! Då har jag nästan alla min nära och kära samlade runt mig. Lycka!!

Gärdet runt

Härlig söndagspromenad på Gärdet!

gärdet
ducks
båtar
båt
Det märks att det går mot vår även om det fortfarande gick att gå på isen. Jag hade hoppat upp på en båtbrygga mitt i vattnet, men sen när jag skulle ner igen märkte jag att det var öppet på flera ställen precis där jag gått upp. Så det var till att gå Väldigt försiktigt ner igen...

Back to the 80´s

Förra lördagen var det 30-års fest för Johans kompis med 80-tals tema. Sjukt kul!!

80-tal
jag
Jag
disco
disco2
Johan aka Tina Turner och Richard
johan

Snabbis till Gävle

I fredags åkte jag hem till Gävle. Det blev mysig middag med pappa, sen sov jag hos mamma. På lördagen var vi iväg och köpte diskmaskin. Den kommer på torsdag och det kommer bli helt fantastiskt! På lördag em tog jag tåget tillbaka. En perfekt liten tur!

gavleån
Hos Pappa
skivor
blomma

Biljett till Israel bokad!

Nu är allt klart! I april åker jag och mamma till Israel 2 veckor! Ska bli så grymt roligt och skönt med lite värme!
Första veckan tillbringar vi uppe vid Genesarets sjö där min kusin och hennes familj bor. Efter några dagar kommer även Johan samt hans familj ner. Hans mamma jobbar nämligen i Israel några månader så vi ska hälsa på och åka runt lite med dom.

Jag har varit där 3 gånger tidigare, då min släkt bor där. Men nu var det ca 12 år sedan! Ska bli underbart att se alla ställen igen. Har tyvärr inga bilder på datorn då det var så längesen jag var där så jag tjuvar några från internet ist!

genesarets sjö
Utsikt över Genesarets sjö! My favorite place!

poolen
Hotellpoolen på Kibbutz Ginosar. Tillbringade många timmar här när jag råkade bli ormbiten och därmed ställde in vår Eilat-resa. Min bror har nog fortfarande inte förlåtit mig =)

jerusalem
Hit åker vi garanterat! Ska bli kul att se det när man är lite äldre än 13.

Ska bli amazing då jag har så många bra minnen därifrån! Längtar, längtar, längtar!!!!!

Välkommen hem Alice!

Idag kommer en av min närmaste kompisar hem till Stockholm igen, efter 1,5 år i Milano.
Det ska bli helt underbart att träffa henne igen och dessutom kunna umgås normalt igen! Kärlek till dig min vän!
alice och jag
Alice och jag uppe på Duomo di Milano
sensation2
Sensation White Köpenhamn
nox
På Nox för hundra år sedan