Israel dag 6

 

En eftermiddag åkte vi ill Kibbutz Ginosar, som ligger på västra sidan av Genesarets sjö. Alla tre gångerna jag varit i Israel tidigare har vi bott här hos min faster. Nu är hon hemma i Sverige igen men det var kul att besöka kibbutzen igen. Jag har så otroligt mycket minnen därifrån!

 

Ginosar
Som jag nämnde tidigare har vattennivån i sjön sjunkit ca 4 meter under normal nivå. Där det tidigare var sjöbotten växer nu gräs och stora buskage och bryggorna blir längre och längre...
noa
bryggan
Ljuset i Ginosar var som jag mindes det, magiskt!
bryggan
solnedgång
mamma
mamma
stranden
När vi var här senast för 11 år sedan var det här en lång sandstrand. Jag önskar jag kunde få fram en före och efter-bild för det är sån extrem skillnad!
träd
Vid dom tre träden till vänster badade vi första gången jag var i Israel (1992), och ungdomarna slängde sig med rep från träden. Då gick strandlinjen ända där uppe!
badförbud
Haha, som att det ens skulle gå!
ormbiten
Jag rekonstruerar när och var jag blev ormbiten för Johan. Jag såg nog dock inte lika glad ut då =)

 

Det var intressant och kul att besöka alla ställen som jag har så mycket minnen ifrån. Jag kunde fortsätta hur länge som helst; här badade vi, här åt vi glass, här klättrade Martin upp i en enorm palm när han bara var några år, här blev jag ormbiten, här åkte vi rutschkana på skyddsrummet, här dök jag första gången, här plockade vi dadlar så vi hade för flera månader framåt, här sprang vi och lekte bland bananodlingarna, här såg jag fladdermöss första gången, här såg jag även kackerlackor och andra otäcka djur första gången, här bodde min faster när jag var 7, här bodde hon sen, här gick vi till matsalen varje dag (kibbutz= typ av kollektiv) osv osv...

 

Men det var också tråkigt att se hur tiden liksom stått stilla. På gott och ont. Det var ju roligt för mig att allt såg ut som förr. T o m hammocken vi gungade i för sisådär 16 år sedan stod kvar. Men väldigt tråkigt att se att mycket var så förfallet. Det känns att kibbutzens högtidsdagar är förbi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0